10 Cara Tambah Susu Badan


1. Kerap Menyusu

Payudara bekerja mengikut permintaanSemakin kerap bayi anda menyusu, semakin banyak susu dihasilkan. Apabila bayi anda akan melalui fasa 'growth spurt'ia adalah mudah untuk jatuh ke dalam kesimpulan bahawa "bayi saya lapar dan susu saya tidak mencukupi." Apa yang sebenarnya berlaku adalah bayi anda merangsang tubuh anda untuk menghasilkan susu yang lebih banyak untuk memenuhi keperluan bayi anda akan selepas fasa 'growth spurt' itu.

Perkara yang harus dielakkan adalah menambah keperluan bayi dengan susu formula. Adalah agak sukar untuk menumpukan sebahagian besar hari anda dengan menyusu, tetapi ia adalah perkara yang terbaik untuk bayi dan penghasilan susu anda.




2) Pam Selepas Menyusu

Jika anda akan kembali bekerja, mewujudkan rutin mengepam lebih awal akan membuat peralihan yang lebih lancardan akan membantu anda menyimpan stok susu yang lebih banyakWalaupun anda akan menjadi suri rumah, mengepam selepas menyusu akan membantu meningkatkan pengeluaran anda dan memberikan bekalan susu jika anda mahu keluar sebentar.



3) Periksa Posisi "Latch On"

Jika bayi anda melekap dengan baik, lidah bayi akan melekat di atas gusinya dan bibir bayi akan terbuka luas, sementara puting dan areola anda akan berada di dalam mulutnyaJika penyusuan tidak menyakitkan itu merupakan petanda baik bahawa posisi 'latch on' bayi adalah baiktetapi tidak ada salahnya jika anda memeriksa juga posisi bayi.

Jika posisi 'latch on' bayi anda tidak baik, tarik keluar puting anda perlahan-lahan. Gunakan puting anda untuk membuka mulutnya sehingga terbuka luasdan masukkan puting anda sehingga ke areolaUlang sehingga anda mendapat posisi 'latch-on' yang baikTanpa posisi 'latch on' yang betul bayi tidak dapat mengosongkan payudara anda.





4Tukar Payudara

Pastikan semasa sesi pemyusuan bayi disusukan pada kedua-dua payudara secara bergilir-gilir. Ini merangsang kedua-dua payudara untuk menghasilkan lebih banyak susu dan membantu memastikan bayi anda mengosongkan kedua-dua payudara sepenuhnya.

5) Elakkan Penggunaan Puting

Setiap kali bayi menghisap puting adalah waktu yang terbuang dan menganggu proses merangsang penghasilan susu. Ketika awal-awal bulan, kebiasannya bayi mahu melekat dengan ibu dan lebih kerap bersama ibu. Keadaan ini menyukarkn pergerakan ibu namun ini adalah yg terbaik bagi bayi dan juga  pengeluaran susu.

 6) Daftar dengan Perunding Laktasi

Walaupun telah berusaha dengan baik, kebarangkalian untuk melakukan kesilapan dalam penyusuan sentiasa ada. Perunding laktasi pakar dalam membantu ibu-ibu dalam proses penyusuan dan dalam isu-isu penyelesaian masalah. Walaupun tidak semua profesional perubatan bergantung sepenuhnya kepada memperkenalkan susu formula untuk kes-kes yang sukar, masih ramai melakukannyaSelagi bayi anda tidak kehilangan berat badan atau gagal untuk berkembang perunding laktasi adalah rakan terbaik anda.

7) Memakai Coli Yang Betul

Memakai coli yang memampatkan payudara anda atau yang terlalu ketat boleh menyebabkan masalah aliran susuColi yang salah kadang-kadang boleh menyebabkan kelenjar susu tersumbat, ketidak selesaan dan juga bermakna bahawa tiada susu yang dapat dihasilkan.

8) Makan Oat

Oat adalah makanan untuk menambahkan susuWalaupun ia masih belum terbukti oat menyebabkan pengeluaran susu yang banyakia adalah satu fakta di mana ramai wanita yang mengambil semangkuk oat di sebelah pagi akan menyebabkan payudara penuh pada waktu malamJika anda tidak suka oatmeal anda masih boleh mendapatkan manfaat yang sama dari granolaoatmeal cookiesatau muffin oatmeal-pisang.

9) Elakkan Pil Perancang yang mengandungi Hormon

Jika anda tidak perlu menggunakan pil, jangan ambil. Kondom, IUD dan implanon bebas hormon adalah pilihan yang baik untuk ibu menyusu. Hormon dalam kebanyakan pil perancang kelahiran akan mempunyai kesan negatif ke atas bekalan susu anda. Jika anda benar-benar perlu mengambil pil perancang, berbincang lah dengan doktor anda tentang pil perancang yang mesra penyusuan.

10) Pergi Bercuti

Sebuah percutian penyusuan, iaitu.

Apabila semua kaedah yang lain gagal, habiskan hujung minggu di tempat tidur dengan bayi andaJika anda tidak mempunyai gangguan dan melupakan perkara lain sebentar, proses ini dapat meningkatkan pengeluaran susu anda. 
Jangan takut untuk meminta keluarga dan rakan-rakan anda untuk menjaga perkara-perkara di sekitar rumah untuk sehari atau dua, kerana anda melakukan perkara yang paling penting untuk anda dan bayi.


Salam Sayang
CEO Mak

No comments